Yvonne Johansson

Äpplekakor

Publicerad 2009-08-21 18:17:16 i Allmänt,

Idag gjorde några äpplekakor. En till mig själv och 2 som jag ska ge bort. På sen sommaren och hösten är det äpplekakstid, och jag brukar då alltid då gå upp i vikt. Men det får man väl finna sig i, för det är ju så himla gott med äpplekaka.
Det är min fostermamma som lärt mig att göra äpple kaka, och om ni vill göra en likadan så har jag skrivit ner receptet. Obs! ingredinserna varierar lite i mägd beroende på hur stor formen är och vad man tycker om, men jag har skrivit ner på ett ungefär hur mycket det ska vara i. Sedan får ni själva avgöra vad ni tycker. Jag beräknar ingredinserna till en form på ca 8 1/2 dl ung.
4-6 äpllen beroende på storleken. Gärna en äpple sort som lätt blir mosig.
Smörj formen, skala och skiva äpplena och strö kanel över dom. Jag tycker om kanel och brukar strö ordentligt.
Nu ska smördeg täckas över:
Ca 200 milda smör margarin.
1/2-1dl socker. I en del äpplen finns det tillräckligt med socker redan i så man behöver inte ha i så mycket tillsatt socker.
3 dl vetemjöl och 1 dl fiberberikad havre gryn. Går även bra med bara vetemjöl fast då ca 4 dl eller 1 dl havregryn utan fibrer. Du avgör vad du tycker om. Sedan beror det på hur stor formen är, då får man göra lite större sats. Jag brukar gå efter känsla. Blanda alltihop till en deg och strö eller lägg degen i kakor ovanpå äpplena och platta till så degen täcker alla äpplen.
Låt äpplekakan stå sedan i ungnen i ca 30 min i ca 200 grader. Kakan är färdig när kakan blivit gyllenbrun med mörkare kanter, och du ser hur äpplena kokar upp genom smördegen. Servera sedan med vanilj eller marsán sås. Smaklig måltid.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Yvonne Johansson

Jag heter Yvonne johansson. Är sjukpensionär sedan några år tillbaka.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela