Yvonne Johansson

Har lekt lite i Gimp

Publicerad 2010-07-31 19:08:11 i Allmänt,

Men det blidde inga animationer utan något annat. Laddade hem några roliga penslar och gjorde en pensel av mig själv, för skojs skull. Förresten, fy vad det hällregna och blåste igår. Nu måtte det väl ändå var slutregnat på ett tag.

Lyckligt slut

Publicerad 2010-07-27 23:40:54 i Allmänt,

Som vanligt kunde jag inte låta bli att bege mig ner till fyren igen för att fiska. När man inte har så mycket i börsen att röra sig med så är fiska en av dom billigaste och roligaste alternativen. Igår så berättade jag ju om en andunge som blev kvarlämnad och ensam, och som pep och kvittrade högt efter sin mamma. Andungen var kvar idag och simmade omkring och kvittrade fortfarande, och ingen andmamma syntes till. Jag tittade mig omkring och såg några änder längre in mot hamnen, på fel sida av rännan och jag undrade om det var samma änder som jag såg igår. Jag började gå mot fyren och plötsligt såg jag en liten iller kila imellan stenarna med något i munnen. Ups! tänkte jag. Den där får nog andungen ta och akta sig för. Illern dök plötsligt upp igen och nu såg jag att det var en liten illerunge den hade i munnen. Jag ställde mig mittemellan fyren och fastlandet och började kasta. Jag tittade samtidigt efter andungen och led med den när jag hörde dess lockande på sin mamma. När jag stått där kanske en halvtimme så hörde jag ett plötsligt flaxande och kvackande och så landade det en and mitt i rännan. fortfarande på fel sida men den hörde andungens kvitter och kvackade tillbaks. Den började simma rakt mot mig, kanske för att där inte fanns något ivägen när den skulle upp på land. Och det var nog så den tänkte för den kravlade sig upp på stenarna och pratade lockande som änder gör när dom svarar en annan and. Den plumsade i på andra sidan och jag fick se en glad andunge simma kvittrande fram till sin kvackande mamma. Snyft! Tänk att jag fick vara med och se den här händelsen.
Jag fick ingen fisk idag heller men jag vara nära. Trodde jag fått bottennapp och började veva och dra febrilt, men när jag höjde spöt så fick jag syn på jiggarna i vattnet och samtidigt en stor aborre lossna och simma iväg. Typiskt. En annan fiskare som också var där fick en liten gädda på kroken men när han började veva in så rusade den iväg och då lossnade den från kroken. Båten som jag tog kort på igår passade på att segla iväg idag, när jag var där. Nu hade den satt segel för det blåste en hel del idag. Igår var det nästan helt vindstilla så igår var den segellös när den tuffade in i hamnen.
Jag tog ett kort på änderna också, men det var lite svårt att få en nära och bra bild. Jag hoppas nu att dom inte kommer bort ifrån varandra igen.

Stackars lilla andunge

Publicerad 2010-07-26 23:07:25 i Allmänt,

Åter igen var jag nere vid fyren i Lidköpings hamn utlopp och försökte fånga aborre, men idag gick det inte alls, och det var ingen av dom andra heller som fick nå´t, fast det var nära för oss alla några ggr.
När jag precis var på väg ut till fyren så kom en främmande båt, som jag inte sett förut, som var på väg in i Lidköpingshamn. Antagligen var båten för stor för småbåtshamnen vid framnäs och fick då istället parkera inne i den stora hamnen där fraktfartygen brukar ligga. Efter att jag tagit kort på båten så såg jag sedan 3 vuxna änder och en andunge simma omkring. Jag undrade om det var samma andmamma som jag för ett litet tag sedan sett, men då hade hon 2 andungar. En bra bit senare så såg jag dom tre änderna simma iväg mot småbåtshamnen och jag försökte se om andungen fanns med, men det var lite svårt att se ordentligt eftersom dom var rätt långt borta. Sedan på tillbaka vägen mot land, vid tio tiden så hörde jag ett högt och enträget kvitter, och framför mig i vattnet så simmade andungen alldeles ensam, pipandes efter sin mamma. Stackars liten. Om det var samma andmamma som hade två andungar för ett tag sedan, så hade hon ingen nu. Ingen bra mamma alls som lämnade en sådan liten unge efter sig. Han var inte jätteliten men han var heller inte jättestor. Hoppas mamman kommer tillbaka imorgon. Han var alldeles för liten för att klara sig själv. Mat kan han säkert hitta men det finns rovdjur av alla de slag som gärna skulle vilja ha en andunge till middag. Livet kan vara grymt mot de små i naturen.

Mallen & Spiken

Publicerad 2010-07-22 18:56:02 i Allmänt,

Ännu en dag har gått. Idag tog jag en tur ut till Mallen och sedan for jag vidare till spiken för en titt. Där fanns en hel del utländska båtar nu men inte så många människor som det brukar vara. Det blåsiga vädret kanske gjorde sitt. Tog några bilder så ni får en översyn hur det ser ut där.
 Spiken ligger ute på Kållandsö i Vänern och är ett båthamn för Vänerns yrkesfiskare. Jag har berättat lite om det tidigare i bloggen. Jag har även hunnit med att göra en till animation av en varg som sitter och ylar i månskenet. Sent i går kväll eller i natt så såg jag en film som hette Dog Soldier. Den som gillar klassiska skräckfilmer med varulvar mm.ska nog se den.

Jag kunde inte låta bli

Publicerad 2010-07-21 23:04:14 i Allmänt,

Men jag körde med en lite annorlunda kastteknik idag så det känns lite bättre. Det var fullt med fisk och även en gädda plaskade intill kanten inte långt ifrån där jag stod, men jag fick bara upp en aborre. Det var fullt med fisk men dom ville inte nappa idag. Det var många som var där och fiskade idag och han som brukar hjälpa mig stod också där, och som vanligt drog han upp flest fiskar. Han är en ricktig turgubbe. Jag, han och en annan fiskare, hade riggat våra haspelspön likadant, men ändå... Medans vi stod där så mulnade det på ordentligt och strax efter 20:00 så tänkte jag att nu får jag ge mig och började packa ihop. Samtidigt bortåt Filsbäckshållet så blev himlen alldeles dimmig och jag och några andra började hasta tillbaks mot land. Halvägs till bilen så började regna och strax innan vi nådde fast land så öste det ner. Jag hittade inte bilnycklarna på en gång i stressen så när jag tillslut fick upp dörren och slängt in grejorna så var jag plaskvåt, men det var ricktigt skönt regn. Här är en nygjord animation som visar ung. hur det såg ut när fiskarna hoppade och slog i hamnutloppet i Lidköpingshamn.

Nu måste jag vila högerarmen ett tag

Publicerad 2010-07-20 23:16:40 i Allmänt,

Har kastat lite mycket med den när jag fiskat och har överansträngt den. Jag måste få till en bättre teknik när jag kastar med haspelspöt så jag inte får ont längre fram. Jag var och fiksade idag igen och fick en liten aborre och en normalstor, som åkte i plurret igen. Han som hjälpte mig rigga mitt haspelspö var där och som vanligt håvade han in flera st. bamsingar till aborrar. När jag kom hem så fixade jag till jiggarna och linan lite bättre så jag hoppas att jag nästa gång kastar ska lyckas ännu bättre. Jag får ta och meta med mask ett tag, om jag hittar några, om jag ska fiska imorgon och några dagar framöver, så värken går över.
Här kommer också ett par nya animeringar som jag gjort för dagen.

Fiskar animationer

Publicerad 2010-07-19 20:32:21 i Allmänt,

Nu har jag gjort en animation av mig själv som fiskar aborre, ha ha. Det är 2 olika animationer av samma bild och tema. Obs! Igår när jag var nere vid Öboängen och fiskade och stått där en stund så ploppade det upp en dykare ca 10 meter i från och vinkade. Tur jag inte fick honom på kroken.

Det är roligt att fiska

Publicerad 2010-07-17 22:42:42 i Allmänt,

Speciellt när man får fisk. Sedan jag fått tipps om hur jag ska rigga haspelspöt med olika jiggar så har jag fått många napp. Idag fick jag 3 små stackare som jag släppte tillbaka igen och så 2 stora som jag gav bort till en annan fiskare där. Han i sin tur fick den största aborre som jag någonsin sett och det tyckte även dom andra som var där. Dom sin tur fick ett par ricktiga åbäken till braxar som åkte i plurret igen. Tänkte göra en animation senare med fiskartema. Få se vad jag kan åstadkomma. Simma lugnt så länge.

Fiskade idag, igen...

Publicerad 2010-07-16 22:51:01 i Allmänt,

Det nappade dåligt idag  men jag fick en aborre ialla fall. Vid 9 tiden gav jag upp men på tillbaka vägen mot bilen träffade jag på en bekant som jag stannade och pratade med. Under tiden som vi pratade så kom en gädda simmande och som gjorde stora ringar på vattnet. Den bekanta vännen blev som besatt och började upphetsat kasta med sitt haspelspö. Flera ggr fick han hugg men gäddan simmde vidare mot fyren och bekantingen sprang stressat efter febrilt kastande med spöt. Vet ej hur det gick men jag tror gäddan slapp bli kvällsmat. I alla fall denna dag.

Vargvinter

Publicerad 2010-07-16 11:54:34 i Allmänt,

Den här animationen gjorde jag igår kväll. Jag hoppas att nästa vinter kommer bli lagom av allting. Det blir så mycket lättare då.

Jippie!

Publicerad 2010-07-15 21:09:43 i Allmänt,

Nu vet jag vilka jiggar jag ska använda och hur jag ska sätta fast dom för att bäst lyckas med att fånga aborrar. Efter lite hjälp av en annan fiskargubbe så lyckades jag få upp 5 abborar på raken. Jag hann inte kasta med spöt för än dom högg. Sedan helt plötsligt så gick linan av till den lilla jiggen som dom nappade på och då var det kört. Men nu vet jag vad jag ska använda för jigg, så imorgon bär det i väg till sportaffären för att inhandla jiggar. Aborrarna hamnade i sjön igen, pigga och inte alltför tilltuffsade av kroken. Försökte lirka loss dom så försiktigt det bara gick. Jag gillar annars att äta aborre men är inte hemma på det där med att fjälla och filea mm. Min mormor skötte sådant åt mig, jag tyckte bara att det var roligt att fiska, inte ha ihjäl dom. Aborrar är välldigt kaxiga och stridslyssna av sig har jag märkt och dom har mer liv i ögonen än någon annan fisk.

Varg animation

Publicerad 2010-07-15 10:46:28 i Allmänt,

Laddade hem några varg penslar och kom då på att jag kunde ju göra likadant med Nossan. Fast jag får ju skära ut penslarna själv, och det är inte det lättaste om man vill att det ska vara snyggt.

Vampire castle

Publicerad 2010-07-15 10:10:45 i Allmänt,

Ännu en natt, lämnar Vladimir Dracula sitt slott, för att finna ett nytt offer att suga livet ur.... Ha ha ha. Här kommer ännu en animation som har en ny pensel i form av en stor måne.

Castle maniac

Publicerad 2010-07-14 22:33:56 i Allmänt,

Här kommer ännu en animation med fladdermöss och slott. Det är redan färdiga penslar som jag laddat hem till Gimp för jag är lite lat just nu. Man kan hitta jätte spännande penslar som man kan använda men jag har också råkat ladda hem penslar som inte funkar i Gimp.
Jag har konstaterat att det var bakljuskontakten på bilen som det var fel på. När vi kopplade loss den så funkar körriktningsvisarna perfekt. Har pratat med en kille som har en likadan bil som jag har och som är skrotad, och som används som reservdels bil. Han sa att jag kunde få den som satt på den skrotade bilen. Hoppas bara den är ok.

Uteslutningsmetoden

Publicerad 2010-07-13 21:35:06 i Allmänt,

Har varit och kollat vad det är för fel på bilen, och det kan kanske vara backkontakten som sitter på växellådan som det är fel på. Den gör att dom vita bakljusen lyser när man backar och den ligger på samma säkring som körriktningsvisarna. Har kopplat loss den och ska köra ett tag så. Om det funkar och säkringen håller så är det den det är fel på. I så fall vet jag en kille som kan ha en sådan begagnad. Det är ingen lag på att man måste ha sådana lampor men det är skönt att ha sådana på vintern när det är mörkt som lyser upp, om man ska koppla till någon kärra. Nu ska jag fortsätta titta på Morden i Midsommer. Jag trodde det var sista säsongen dom sände Midsommer Murder förra sommaren. Är lite osäker om det är nya avsnitt men det visar det väl sig. Jag älskar den serien.

Det är nå´t som händer när bilen blir varm

Publicerad 2010-07-13 15:16:36 i Allmänt,

Jag tänkte jag skulle ut till Mallen imorgon men jag får fixa felet på körriktningsvisarna först. Det är nå´t som händer när bilen blir varm som får säkringen att paja. Åkte ner till Truve idag och plockade jordgubbar. När jag åkte därifrån så funkade körriktningsvisarna fortfarande, men så tänkte jag ta vägen förbi där jag är uppväxt och bott hallva livet, men när jag skulle blinka höger så var det nattsvart igen. Körde en bit på vägen och stannade inte så långt från huset där jag bott, och där det var lite skydd från regnet, och bytte säkring. Medans jag stod där i fukten så blev jag stucken av jättelika mygg, och jag mindes när jag var liten, vad vi blev myggstuckna där. Jag startade bilen igen och testade blinka, men nähä, nattsvart fortfarande. Jag har en känsla av att det kanske blivit något brott någonstans på en kabel, men var? Vill inte köra omkring utan körriktningsvisare och absolut inte ut till Mallen. Förra året när jag skulle svänga vänster från stora Läckö vägen och mot Marie kapell, så hade jag en i rumpan som helt plötsligt låg i vänster körbana och körde när jag förberedde vänstersväng. Jag avbröt vänstersvängen på en gång och saktade in och körde in mot kanten istället. Jag fick en obehaglig känsla över bildåren bakom mig. Bildåren i sin tur hävde sig på tutan, men jag vägrar svänga vänster när någon plötsligt kör vänster trafik bakom mig, och vägen är delad med en mittlinje och då ska man väl hålla sig på sin sida om man inte ska köra om. Bilen bakom hade bara några 100 meter innan saktat in och kört åt sidan och släppt förbi mig. Redan då kände jag att det var något lurt med bilföraren så jag höll ett vakande öga i backspegeln och visade sedan långt innan att jag tänkte svänga vänster. Nä, vem vet vad för människor det finns där ute på vägarna. Jag har kört efter så många bilförare som vinglat fram och tillbaka och kört besynnerligt att jag är förvånad över att det inte händer mer olyckor än det gör.

Nya säkringar för klena

Publicerad 2010-07-13 12:16:46 i Allmänt,

Igår så skrev jag i bloggen om att säkringarna gick på bilen till körriktningsvisarna. Har kollat upp det idag och dom funkade fortfarande sedan jag satte i en ny säkring i går kväll. Jag hade då tagit en av mina gamla från min gamla Sierra, och när jag kollade tjockleken på säkringen så var den gamla mycket kraftigare än dom nya, trots att det var samma nr. på dom. Nu funkar allt men om det skulle hända igen så har jag ju mina gamla, men om jag blir tvungen att köpa nya så får jag köpa säkringar med ett nr. högre. Dom gjorde allt bättre grejer förr, ha ha ha.
Har laddat hem lite nya penslar till Gimp och plitat ihop en ny rätt rolig animation. Så kvavt och fuktigt som vädret är nu, så orkar man inte göra så mycket mer än att känna att man bara finns.

Varning för åskoväder

Publicerad 2010-07-12 21:40:34 i Allmänt,

På kvällsnyheterna så varnade dom för att det kunde bli ricktigt kraftiga åskoväder med tromber mm. i morgon tisdag i västra Sverige. Så vi får väl hålla i hatten och vara beredda på det värsta för det är ju inte var dag som dom säger så i Svensk Tv.

Den här dagen var inte någon höjdardag, men det finns ju värre dagar. 3 gånger har jag bytt säkringen som går till körriktningsvisarna på bilen. Jag åkte till Ford efter att försökt få tag på en säkring på en tapp, men dom var slut där. På Ford fick jag en och jag satte glatt i den och körde iväg. När jag senare skulle starta om bilen efter att ha varit nere vid Liden så funkade inte körriktningsvisarna igen. Åter igen åkte jag till Ford och fick ett gäng med säkringar och sedan ett råd att kolla upp det elektriska för att jag förmodligen fått kortslutning nånstans. Innan jag åkte igen så satte jag i en ny säkring och när jag backade ut från Fordsparkering så såg jag i alla fall att backlamporna, som går på samma säkring, funkade, men när jag skulle blinka så blinkade det inte. I vilket fall som helst så åkte jag hem för att äta. Senare gick jag ner till tvättstugan och laddade några tvättmaskiner. Efter att ha gjort det, så gick jag tillbaks till bilen och skruvade loss locket till en av framlamporna för att kolla så sladdar mm. satt det skulle. Sedan så satte jag dit en ny säkring och startade bilen. Jag blinkade och och testade alla lamporna. Stängde av bilen och startade om den och blinkade igen. När jag gick där ifrån så blinkade körriktningsvisarna fortfarande. Jag ska prata med folk jag känner i morgon som förhoppningsvis kan mera om det elektriska. Alltid är det nånting som ska strula. Jag tappade även min kam någonstans under dagen. Det upptäckte jag först när jag skulle bada. Som tur var fann jag en gammal borste så länge. Får investera mer kammar i morgon. Hoppas det inte kommer hända något mer nu innan jag ska gå och lägga mig. Då blir jag putt.

Extremt väder

Publicerad 2010-07-12 07:40:45 i Allmänt,

Igår var det värmerekord igen, i Målilla. 35 grader var det där och det har inte varit så varmt där sedan dom började mäta någon gång på 1700-talet. En facebook vän skrev igår att det varit 37 grader hemma hos dom, strax utanför Lidköping.
Kommer ni i håg det här förresten?

Vi vaknade upp den 20:e Februari och Sverige låg dränkt i snö. Det var också välldigt kallt, vintern 2010. Inte här där jag bor kanske, men längre upp i landet (kommer inte ihåg var exakt det var som ricktigt kallast) så var det lite över 40 minus, och folk kunde knappt ta sig ut pg. av kylan. Brrrrrrr!
Vi får nog vara mer beredda på att vädret kommer bli extremare i framtiden. Hörde också i morse på Tv4 att ett stor tromb hade dragit fram i mellansverige igår och vräkt ner massa träd över hus och bilar. Ingen människa hade som tur var kommit till skada. Jag var ute på eftermiddan och kastade lite med haspelspöt och råkade bränna mig, trots alla moln på himlen. (Jag misstänker varför. Jag hade smörjt in mig med body butter på armarna av misstag).
 Det blåste rejält igår också. Typiskt trombväder tänkte jag då (och det visade sig vara det också),  men det var en varm och härlig blåst som svalkade skönt.
Jag hoppas det nu bara kommer lite mer regn i värmen, för det behövs det verkligen. Annars lär vi få svettas ett tag till.

Svettigt värre inatt

Publicerad 2010-07-12 01:02:14 i Allmänt,

Har inte gått och lagt mig än, och det blir nog svårt att sova inatt. Om jag kunde skulle jag gå och lägga mig på balkongen där det är 26 grader nu, men den är inte så kall på morgonkvisten då solen ligger på där. Inomhus är det ännu varmare, men vet ej hur mycket. Nossan tycker också det är jobbigt och har gått och gnytt hela dagen. Tillslut slängde jag in henne i dushen och kylde av henne. Det gick bra tills jag blev lite för närgången men sedan höll hon ialla fall tyst, resten av dagen. Det är andra gången sedan värmen kom som jag badat henne, bara med vatten, inget schampo. Hon har även fått smak på drickbar youghurt som man kan köpa på LDL. Det var rea på det, 2 för ett pris och innehåller endast 0,9 procent fett. Jättegott är det, i alla fall den med jordgubb och banansmak som smakar som kall, smält krämig gräddglas. Nossan älskar den verkligen och jag med.

Nu är det sommar och det är sol och det är över 30 grader

Publicerad 2010-07-11 19:21:57 i Allmänt,

Jag skriver inte så mycket i Bloggen för det är ju sommar och det är sol. Det skulle bara behövas en hel del regn också, för det är krut torrt i markerna. Men man ska inte säga något för då börjar det säkert regna resten av sommaren. Det åskade lite grann förut och det kom en lätt skur här där jag bor. När det är så varmt ute så behöver man inte göra så mycket för att svetten ska lacka, så under dagen idag så har jag suttit inne i "svalkan" (Svetten rinner i alla fall) och lekt lite med Gimp. Hade en gammal teckning som bakgrund och gjorde sedan en liten fjärilsmask.

I have no words after watching

Publicerad 2010-07-07 15:01:08 i Allmänt,

Kära vänner! Nu när det är semester tider. Var uppmärksamma i trafiken, annars kan något av det här hända er. Varning för hemska scener här. Kanske det kan få er att lugna ner er där ute på vägarna.

Det skulle ju regna

Publicerad 2010-07-05 13:03:07 i Allmänt,

Dom har pratat om en kallfront med regn och åska som skulle komma, men det verkar bara vara en massa tomma moln som kommit. I alla fall där jag bor. Det känns lite kvavt ute och jag tänkte ge mig ut och plocka lite gräs till Burre. Får se vad jag ska hitta på sedan. Måste hålla i pengarna.

Någon som tycker det är varmt?

Publicerad 2010-07-03 16:27:39 i Allmänt,

I skuggan på min balkong är det 33 grader varmt idag. Var ute tidigare på middan på en cyckeltur och trampade runt lite och försökte hitta en bra kompost att plocka mask ur, men jag fick ge mig. Blev stungen av både myggor, rödmyror och bränd på brändnässlor som växt sig över all bra kompost som jag brukar gräva mask ur. Och det var bra svettigt att cyckla. Får ge mig ut lite senare mot kvällen igen och kasta med haspelspöt istället. Nu är det Siesta time i värmen och jag får väl fortsätta läsa ut en bok jag lånat.

Bilder från balkongen

Publicerad 2010-07-02 11:47:17 i Allmänt,

Det växer så det knakar på balkongen.

Har fått sex jordgubbar från jordgubbsplantan. Några tomater har börjat komma och några prydnads pumpor likaså.

Om

Min profilbild

Yvonne Johansson

Jag heter Yvonne johansson. Är sjukpensionär sedan några år tillbaka.