Yvonne Johansson

Lyckligt slut

Publicerad 2010-07-27 23:40:54 i Allmänt,

Som vanligt kunde jag inte låta bli att bege mig ner till fyren igen för att fiska. När man inte har så mycket i börsen att röra sig med så är fiska en av dom billigaste och roligaste alternativen. Igår så berättade jag ju om en andunge som blev kvarlämnad och ensam, och som pep och kvittrade högt efter sin mamma. Andungen var kvar idag och simmade omkring och kvittrade fortfarande, och ingen andmamma syntes till. Jag tittade mig omkring och såg några änder längre in mot hamnen, på fel sida av rännan och jag undrade om det var samma änder som jag såg igår. Jag började gå mot fyren och plötsligt såg jag en liten iller kila imellan stenarna med något i munnen. Ups! tänkte jag. Den där får nog andungen ta och akta sig för. Illern dök plötsligt upp igen och nu såg jag att det var en liten illerunge den hade i munnen. Jag ställde mig mittemellan fyren och fastlandet och började kasta. Jag tittade samtidigt efter andungen och led med den när jag hörde dess lockande på sin mamma. När jag stått där kanske en halvtimme så hörde jag ett plötsligt flaxande och kvackande och så landade det en and mitt i rännan. fortfarande på fel sida men den hörde andungens kvitter och kvackade tillbaks. Den började simma rakt mot mig, kanske för att där inte fanns något ivägen när den skulle upp på land. Och det var nog så den tänkte för den kravlade sig upp på stenarna och pratade lockande som änder gör när dom svarar en annan and. Den plumsade i på andra sidan och jag fick se en glad andunge simma kvittrande fram till sin kvackande mamma. Snyft! Tänk att jag fick vara med och se den här händelsen.
Jag fick ingen fisk idag heller men jag vara nära. Trodde jag fått bottennapp och började veva och dra febrilt, men när jag höjde spöt så fick jag syn på jiggarna i vattnet och samtidigt en stor aborre lossna och simma iväg. Typiskt. En annan fiskare som också var där fick en liten gädda på kroken men när han började veva in så rusade den iväg och då lossnade den från kroken. Båten som jag tog kort på igår passade på att segla iväg idag, när jag var där. Nu hade den satt segel för det blåste en hel del idag. Igår var det nästan helt vindstilla så igår var den segellös när den tuffade in i hamnen.
Jag tog ett kort på änderna också, men det var lite svårt att få en nära och bra bild. Jag hoppas nu att dom inte kommer bort ifrån varandra igen.

Kommentarer

Postat av: Vicke

Publicerad 2010-07-28 18:44:06

vad skönt att den kom till sin mamma igen, och att fiska är en skön avkoppling

Postat av: Vicke

Publicerad 2010-07-29 19:06:08

Svar, ja, det är lättare med en scanner

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Yvonne Johansson

Jag heter Yvonne johansson. Är sjukpensionär sedan några år tillbaka.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela