Yvonne Johansson

Stackars lilla andunge

Publicerad 2010-07-26 23:07:25 i Allmänt,



Åter igen var jag nere vid fyren i Lidköpings hamn utlopp och försökte fånga aborre, men idag gick det inte alls, och det var ingen av dom andra heller som fick nå´t, fast det var nära för oss alla några ggr.
När jag precis var på väg ut till fyren så kom en främmande båt, som jag inte sett förut, som var på väg in i Lidköpingshamn. Antagligen var båten för stor för småbåtshamnen vid framnäs och fick då istället parkera inne i den stora hamnen där fraktfartygen brukar ligga. Efter att jag tagit kort på båten så såg jag sedan 3 vuxna änder och en andunge simma omkring. Jag undrade om det var samma andmamma som jag för ett litet tag sedan sett, men då hade hon 2 andungar. En bra bit senare så såg jag dom tre änderna simma iväg mot småbåtshamnen och jag försökte se om andungen fanns med, men det var lite svårt att se ordentligt eftersom dom var rätt långt borta. Sedan på tillbaka vägen mot land, vid tio tiden så hörde jag ett högt och enträget kvitter, och framför mig i vattnet så simmade andungen alldeles ensam, pipandes efter sin mamma. Stackars liten. Om det var samma andmamma som hade två andungar för ett tag sedan, så hade hon ingen nu. Ingen bra mamma alls som lämnade en sådan liten unge efter sig. Han var inte jätteliten men han var heller inte jättestor. Hoppas mamman kommer tillbaka imorgon. Han var alldeles för liten för att klara sig själv. Mat kan han säkert hitta men det finns rovdjur av alla de slag som gärna skulle vilja ha en andunge till middag. Livet kan vara grymt mot de små i naturen. 


Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Yvonne Johansson

Jag heter Yvonne johansson. Är sjukpensionär sedan några år tillbaka.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela