Yvonne Johansson

Glad över min lill bil

Publicerad 2010-04-19 20:22:36 i Allmänt,

Jag ska vara välldigt glad över min lilla bil. Den är gammal men välldigt bra bevarad för att vara 22 år. Just den här sierran har jag haft nu i 1 år, men min förra som jag fick skrota förra våren hade jag haft i 9 år. Varför jag gillar just den här modellen är att jag sitter så bra i dom. Jag kan ställa in sätet så jag avlastar svanskotan och jag kan fälla ner sätet så jag även kan vila liggande och lösa upp muskelknutorna som kiropraktorn har visat mig en gång. Sätena är också lagom stoppade och man kan höja förarsätet i önskat läge. Min förra bil var mer rostigare än den jag har nu och slöare. Nuvarande sierra är pigg som en racerbil men ryckigare och nånting är fel på växellådan. Tur man känner en massa bilfolk då. Jag har tidigare nämnt att jag ska byta lameller och snart verkar det vara dags. Lagom före utkörningen av Mallen som ska ut på sommarbete 1 Maj. Lameller, packboxpackning och kopplingsvajer. Om jag hade haft en ny bil hade det kostat skjortan. Nya bilar måste man också lämna in på en ricktig verkstad för att få den lagad. Man kan inte ens byta lampa eller tändstift längre själv utan att det krävs specialverktyg eller dataapparater. Det är så mycket elektronik i bilarna nu för tiden så bilmekanikerna måste gå datakurser för att hänga med. Jag känner en föredetta bilmekaniker som gick i pension pg. av detta. Det jag igentligen skulle säga var att bildelarna är väldigt billiga till min bil. En kille som jag känner har i flera år gnatat på mig att jag ska köpa en ny bil, och jag har svarat lika många ggr. att jag kan inte sitta i nya bilar och jag har inte råd heller. Jag hade ett helsike när jag var tvungen att skrota min gamla sierra. Jag sparade förarsätet från sierran och försökte hitta en bil som sätet förhoppnigsvis skulle passa i, men det var lättare sagt än gjort. Jag mådde jättedåligt en period där och blev så stressad så jag hyperventilerade nästan. Som tur var hittade jag den här bilen till sist och den är rostmässigt sett nästan som ny. Jag grät av lycka när jag körde hem den och när jag körde om en bil på femmans växel så det bara svichade om det, då rann det tårar ur ögonen på mig. Den där killen har sedan dess hållit tyst, men när jag bytte till sommardäck för nå´n vecka sedan ung, så var han i garaget där jag brukar få hjälp med min bil. Vi upptäckte då att bägge fjädrarna fram hade gått av, och jag vet att jag också behöver byta stötdämparna fram. Nu har den där killen börjat tjata igen och jag har sagt till han som hjälper mig med bilen att nästa gång kommer jag att säga ifrån på skarpen. Jag är trött på tjatet. Han har inte med min bil att göra, och inte med min rygg heller. När jag tidigare har sagt att jag inte kan sitta i nya bilar så har han svarat tillbaka att ryggen får anpassa sig. Om det vore så lätt så skulle jag gladeligen jobba, och många andra sjukpensionärer också, förmodar jag. Nu visade det sig att fjädrarna på hans bil också hade gått av, och dom kostade 700 kr st. Jag har inte köpt några fjädrar än till min bil, men jag får väl göra det innan besiktningen i slutet på Juni. Först måste jag byta lameller mm. Men jag har kollat upp vad fjädrarna kostar samt stöt dämpare mm på Bilallt. Jag har rabatt där genom Försvarets motor klubb, FMK. Upp till 40 % rabatt kan man få. Fjädrarna till min bil kostar med rabatt 293 kr st. Stötdämpare tillsammans med hela fjäderbenet mm. kostar med rabatt 302 kr st. Jag beställde kopplingsvajer idag också och den kostar med rabatt 170 kr. Lamellerna som ska bytas kostade med rabatt 1148 kr. Jag bytte bromsskivor för ca 2 månader sedan och dom kostade med rabatt 565 kr paret. Killen på bilallt som jag pratade med, häpnade över att delarna var så billiga till min bil och sa att jag skulle vara rädd om den och ha den så länge det bara gick. Nästa gång den tjatiga killen börjar tjata igen kommer han att få svar på tal, banne mig.

Kommentarer

Postat av: Vicke

Publicerad 2010-04-20 18:51:10

ja, då ska du vara rädd om din bil, jag hoppas att du får en fin kväll nu

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Yvonne Johansson

Jag heter Yvonne johansson. Är sjukpensionär sedan några år tillbaka.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela