Yvonne Johansson

Lamellbytet klart

Publicerad 2010-04-26 14:04:57 i Allmänt,

Äntligen! Hämtade bilen strax efter middagen idag och var ute på en provrunda. Bilen är en anna bil nu mot vad den var förut. Förut kopplade han inte ur ordenligt när jag skulle växla och han var ryckig och ville liksom skena med mig kändes det som. Inne istan när jag stannade ofta gick det inte få i 1:an och 2:an och likaså var det med backen om man inte fick i 1:an o 2:an. När jag körde landsvägkörning så var det bättre men när man skulle bromsa in häftigt så var det motstånd. Nu är bilen jättelugn och man kan smyga fram i lugn och ro på smågatorna. Ingen mer motstånd i växellådan och växlarna går i lätt. Det fanns ett klickande ljud förut också som nu är helt borta. Jag har funderat över det ljudet som funnits hela tiden. Ljudet kom nånstans bak i bilen. Växel lådan plus kardanstång och skyddsplåt mm. fick ju tas ner så det kan ha något med någon skyddsplåt att göra. Det har låtit som om det varit något löst som slagits mot något. Ett annat ljud är dock inte borta och det är ett lätt tjutande ljud som kommer då och då på femmans växel. Förut trodde jag att det varit något hjullager men isåfall skulle det blivit värre nu. Kan vara ett lager i växellådan som är slitet. Bieln är 22 år gammal och den ser alldeles ny ut under. Det finns lite rost på dörrarna som får hållas efter och lite småprickar som kanske blivit efter mindre stenskott. Lamellerna, urtrampningslager, packboxpackning och kopplingsvajer byttes, och den gamla lamellen och urtrampningslagret var så så slitna och skitna att dom måste nog alldrig ha bytts förut på bilen. Bilen har rullat ca 23000 mil och man brukar byta lameller efter ca 10000 - 15000 mil, beroende på vad för bilfabrikat det är. Himmel jag är så glad över min lilla bil. Jag skulle vilja hälla koncerveringsmedel över den så den blir bevarad förevigt.


Nu ska jag göra middag och sedan i eftermiddag ska jag tvätta. Jag har nästan inte tvättat på 14 dagar för jag råkade missa en tid. Milles ägare hjälper mig idag med Mallen. Det är bra att ha någon att byta gentjänster med ibland om det händer något eller får fullt upp med annat. Tack så jättemycket! Om du läser det här så tack så jättemycket för hjälpen. Säg till när du vill ha hjälp nästa gång.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Yvonne Johansson

Jag heter Yvonne johansson. Är sjukpensionär sedan några år tillbaka.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela