Yvonne Johansson

Ännu dyrare!

Publicerad 2010-08-27 10:18:36 i Allmänt,

Himmel! Det var ännu dyrare att ta ut distriktsvet för att avliva honom med spruta. Jag skulle få betala lite över 2000 kr och sedan 4000 kr till sanitets slakt när dom hämtar honom. Det billigaste alternativet är med bultpistol men då får dom tappa honom på blod, och det får jag inte göra vid stallet så jag får försöka hitta någonstans ute vid betet. Jag känner en kille där ute som inte bor så långt bort, ca 300 m kanske. Har inte haft någon kontakt med honom på jättelänge. Hans lillebror gick i samma klass med mig i 2 år när jag gick grundutbildningen i Fordonsteknik, och hans syster var med i Lottakåren. Ska prova att ringa upp honom i helgen och fråga om han skulle kunna tänka sig att jag fick ta bort Mallen hos honom eller i närheten. Jag kommer bli totalt black annars. Veterinären sa att hästen känner inget utan faller bara ihop. Hon var välldigt trevlig att prata med och hon förstod mig verkligen. Jag blev lite förbryllad ett tag när hon svarade för hon lät som min hovlsagare och ju mer jag pratade med henne så såg jag min hovslagare framför mig. Hon tyckte jag gjorde rätt och det var skönt att höra. Man måste ju ha pengar och kunna ta hand om sin häst på bästa sätt och man ska inte utsätta hästen för onödigt lidande. Mallen mår bra och har inte så ont om han går och äter och slipper bli belastad. Han kan ridas då och då unter vinterhalvåret men man måste ta hänsyn till hans kondition och inte pressa honom när han blir trött och framtung. Han är som jag. En dag mår jag bättre och en annan dag sämre. Det går upp och ner. Det är bara det att han vet inte sitt bästa och kan inte prata för sig som en människa kan. Min hovslagare hade en arab för länge sedan som hade något fel i benen eller hovarna. Hon lånade ut hästen till en ryttare och sa till ryttaren att hon inte fick trava eller galoppera på hård mark som tex asfalt eller hårdare väg yta. Men ryttaren tyckte hästen kändes bra och var välldigt pigg och framåt så hon struntade i vad hovslagaren sa. Hästen fick åter ont igen pg. av ryttarens oförsiktighet och fick senare tas bort för att skadan åter gick upp. Hästen vet inte sitt eget bästa och hoppar och skuttar och är glad när den inte har ont. Men om den rids oförsiktigt och man inte tar hänsyn till skadan den har, så blir den lätt sämre igen, för hästen vet inte sitt bästa. Men vi som är människor och som vet bättre, eller som ska veta bättre vi måste ta hänsyn till djurets bästa. Om jag hade bättre ekonomi så skulle Mallen få gå och drälla hur mycket han ville och ha det skönt och få göra det han är bäst på, ÄTA. Jag skulle inte ta bort honom förän han fick för ont för att göra det han gillar bäst, Äta.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Yvonne Johansson

Jag heter Yvonne johansson. Är sjukpensionär sedan några år tillbaka.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela