Yvonne Johansson

Dyrt!

Publicerad 2010-08-26 11:28:12 i Allmänt,

Håller på och kollar upp olika alternativ till hur jag ska ta bort Mallen. Det som jag skrev i bloggen innan har jag fått slå ur tanken pg. av att stallägaren inte vill att man tappar så mycket blod i närheten av stallet. Hästar är välldigt känsliga för blodlukt och kan bli skrämda. Jag ska ringa till distriktvet. i morgonbitti och se vad dom tar för att avliva en häst. Sanitetsslakt kommer ut senare och forslar bort kroppen och då behöver man inte tappa kroppen på blod. Bästa alternativet är att ta bort honom ute på betet så jag slipper stressen med att hästkärran och att han får dö på lugn och fin plats med inte så mycket människor omkring sig. Tänkte fråga någon bonde därute i närheten av betet annars ifall det inte går i någon beteshage. Sanitets slakt tar då 4000 istället för 4600, men veterinären tar ju lite också. Vet inte än vad än. Klockan hade blivit lite för mycket för att ringa dit i morse. Smilla väcker mig på nätterna och runt 7 tiden på morgon med att hon hoppar omkring på mig och leker för fullt och bits, så jag råkade sova lite längre imorse än jag brukar. Ringde in till hästkliniken istället och kollade dom vad dom tog tog. Runt 5600 inklusive moms kostade det där och så kostar det i hyra i av hästkärra och bensin, så det är nog det dyraste alternativet. Jag har en månad nästan på mig att ordna med det här. Jag hoppas att det ordnar sig på bästa sätt för Mallen för det är honom jag tänker på. Han ska få ha det bra ända till slutet för det är han guld värld. Jag hoppas att känsliga läsare inte tar alltför illa vid sig. Det tillhör livet att födas och att dö. Mallen har levt i 19 år och bara att han kunnat leva så länge med den skadan han har tycker jag är otroligt. Jag har alltid lyssnat och tagit hänsyn till hur han mår och försökt ridit honom därefter. Jag har själv kronisk värk som varierar dag för dag. Jag tror man förstår andra bättre då, som också har värk, för jag har märkt att människor som är friska och inga krämpor har, har lite mindre empati och kan inte sätta sig in i så lätt, hur människor eller djur med smärta har det. Jag vet vad Mallen tål och inte tål och jag ser och känner direkt när han inte är ok att ridas på, för jag vet hur han är när han är ok att ridas på.  

Kommentarer

Postat av: Vicke

Publicerad 2010-08-27 04:18:21

ja, det är ju livetsgång, ha en fin dag nu

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Yvonne Johansson

Jag heter Yvonne johansson. Är sjukpensionär sedan några år tillbaka.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela