Yvonne Johansson

Min första fångade Gädda

Publicerad 2010-08-14 21:58:45 i Allmänt,



Vilken underbar kväll det har varit idag, och jag lyckades fånga min första Gädda, någonsin, och det var väl bara tur att jag fick upp den, för jag hade ingen kasttaffs på. Den hade lika gärna kunnat bita av linan för mig. 55 cm lång var den och vägde 1 kg. Fick hjälp med att väga och mäta den av en fiskarvän som hjälper mig mycket med råd om hur jag ska fiska. Jag höll på att få en fisk till av okänd sort på kroken, men jag tappade den, för jag blev lite för ivrig och vevade fel så linan slackade. Fick sedan reda på att det är då jag ska slå till spärren så jag inte kan veva bakåt. Fiskarvännen skrattade sedan och sa att nästa år, då är jag proffs. Kvällen var kanon fin. Sjön låg spegelblank. Det var vindstilla och solen gled sakta ner i horisonten. Jag längtar redan efter nästa gång jag får en gädda på kroken. Det var som att veva in en bångstyrig häst. Den här Gäddan gav jag bort men nästa gädda så ska jag försöka att tillreda själv. Har en kokbok vet jag där det finns isntruktioner om hur man filear och tillreder olika sorters fisk. Har alldrig ätit gädda förut och jag vet inte om kan det heller. Är inte ricktigt van vid att fånga levande djur och äta dom själv. Jag åt mycket Aborre när jag var liten, men det var mormor som tilllaga dom åt mig.

Kommentarer

Postat av: Vicke

Publicerad 2010-08-15 07:24:22

Grattis till din första gädda, den ska du äta med äggsås, det är super gott

Postat av: Vicke

Publicerad 2010-08-15 12:52:23

Ja, ät den själv, av den så får du ett par fina fileer

Postat av: Vicke

Publicerad 2010-08-16 05:01:51

Jag hoppas att du får en bra start på veckan nu

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Yvonne Johansson

Jag heter Yvonne johansson. Är sjukpensionär sedan några år tillbaka.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela