Yvonne Johansson

Nu regnar det igen

Publicerad 2010-08-23 23:40:28 i Allmänt,

Usch! Dom talade om att det skulle komma upp värme från Spanien men istället kommer det en massa regn. Det är kaos överallt i världen pg. av översvämningar eller hetta. I Pakistan är det över 6 miljoner människor som råkat illa ut pg. av översvämningar, och det är mer än hela Sveriges befolkning. Även i Kina är det översvämningskatastrof, och i sommar har det varit så hett i ryssland, att stora bränder rasat överallt och ödelagt städer och byar här och där, och stora delar av Rysslands skogar vars rök täckt Moskva och gjort människor sjuka samt gjort att dubbelt så många dött än det normalt brukar göra en varm sommar i Ryssland. Över 40 grader varmt i flera veckor har det varit där, och dom säger att dom inte upplevt något liknande under hela rysslands 1000 åriga existens. Vintern som varit var ju också välldigt extremt. Mycket snö och välldigt kallt. Någonstans uppåt landet var det väl nästan 40 minus ett tag och dom som bodde där kunde knappt gå ut. Jag skrev någonting i Bloggen tidigare om en indianstam i Sydamerika som lämnat efter sig en kalender där dom spått att en massa naturkatastrofer skulle ske innan jorden eller människorna skulle försvinna. Även en film har gjorts om det, och man börjar ju undra. Så länge jorden har funnits så har klimatet förändrats. Periodvis har det gått långsamt och sedan snabbt och dramatiskt. Det kan man se om man gräver i jordskorpan eller åker till platser där avlagringar redan finns synliga. Nu förändras vädret åter igen rätt snabbt och vi har nog hjälpt till en hel del den här gången med våra utsläpp. För en vecka sedan ung. så läste jag på internet att åter ett stort isblock, som var flera gånger så stort som Manhattan slitit sig loss någonstans på Grönland den här gången. All is som jag har läst om, som har lossnat och som är på väg att smälta, tänk vad mycket vatten det kommer bli. Jag tycker folk ska tänka på det när dom bygger stora hus invid vattendrag och sjöar. Lisköpings komun ska bygga lägenheter inte långt ifrån där jag står och fiskar. Jag har hört att dom ska bygga vallar mot sjön samtidigt, men Lidköpingscentrum då? Var det 2006 som det var så mycket vatten överallt. Stora områden ute på Läckö var ju översvämmade, och Lidköpingscentrum var hotad så dom fick bygga vallar av sandsäckar utmed hamninloppet och mot torget till. Det finns många ställen över hela världen som ligger risigt till. Strax utanför London finns stora fördämningar som reglerar vattennivån i Themsen. Om dom försvinner på något sätt så kommer London att översvämmas. Holland/Belgien, kommer inte ihåg vilket av dom nu men ett av dom länderna är ju torrbelagd för att få mer landyta och det tack vare stora vallar. Sedan finns det mindre länder som består av öar som håller på att stadigt försvinna ut i havet redan nu. Vi människor måste verkligen få upp ögonen på vad som händer nu och inte vara så blåögda och tänka, det kommer alldrig hända här, för det kommer det göra, förr eller senare. Det har redan varit ett flertal översvämningar här eller i närheten hos våra grannländer, alldeles nyligen.



Här kommer en ny bild jag tagit på Nossan och Smilla som jag döpt om henne till. Jag försäkrade henne idag och jag döpte då om henne. Jag tyckte Smilla passade henne bättre. Katterna kommer bara bättre och bättre överens och Smilla morrar lite mindre nu. Jag fick också mitt kastspö ihopklistrat av en fiskarvän, som hade samma klister som jag blev tippsad om. Jag vågade inte använda det på en gång, trots att han sa att jag skulle testa det. Det verkar vara ett ricktigt superlim det där klistret, och bara 15 kr kostade det, för tre små tuber. Snabbt torkade det också. Helt otroligt. Här har jag gått och köpt dyrt lim genom åren som inte funkat så bra, och så finns det billigt lim som det verkligen är klipp i. Ska bli spännande att testa kastspöt längre fram, när vädret tillåter det. Nu ösregnar det ute, igen.

Kommentarer

Postat av: Vicke

Publicerad 2010-08-24 05:17:39

ja, det gäller att ligga ett steg före så att man slipper översvämningar, fin bild på katterna

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Yvonne Johansson

Jag heter Yvonne johansson. Är sjukpensionär sedan några år tillbaka.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela