Yvonne Johansson

Rena monsunregnet!

Publicerad 2010-08-09 14:56:15 i Allmänt,

Fy vad det regnar ute. Det är så fuktigt i luften så det dryper om en. Jag vill gå ut men det ösregnar så jag får vänta till lite senare då det förhoppningsvis har lugnat ner sig. Jag ska också tvätta senare. Har klippt klorna på Burre idag och passade då på att ta lite kort på honom och Nossan, tillsammans. Jag fick passa Nossan för hon fick lite fnatt och skulle sätta sig på honom, men Burre bara kuttrade och såg ut att trivas med det. Nossan skulle ha en lekfull kattunge att leka med, för trots sina 9 år så river hon nästan bohaget imellanåt.


Burre är 5 1/2 år i sommar och än ser jag inga ålderstecken i ögonen som tex starr. Jag räddade ett Marsvin för många år sedan från vanskötsel, som jag inte trodde skulle överleva. Han hade svampinfektioner över hela kroppen och öppna stora sår som han fått när han kliat sig. Han var fruktansvärt mager också. Enligt ägaren så var han välldigt gammal och det syntes på ögonen för han hade vita fläckar på ögonen som var starr. Hemma hos mig fick han mycket mat så han blev dubbelt så stor och jag behandlade honom mot svampen. Men det tog lång tid och det var jobbigt att se honom krampa av smärta när han kliade sig i början. Jag fick ha honom i 4 år då jag tog bort honom till sist och veterinären sa att det var nog det äldsta marsvin han har sett. Snutten döpte jag honom till för han var inte större än ett liten råtta när jag fick honom. Jag vet faktiskt inte exakt hur gammal han blev, men om han var ca 5-6 år redan när jag fick honom, kanske mer, och jag hade han i 4 år till så var han välldigt gammal för ett marsvin. Dom brukar bli runt 5-7 år som en kanin.
Jag blev vungen att ta bort honom tillslut, för han fick svårt att äta och han blev totalt blind.
Jag har en Australisk facebookvän som heter Gary som jag brukar chatta med. Man får bra övning med engelskan och det är intressant att få reda på vad som händer på andra sidan jordklotet. Han är helt fashinerad av älgar och frågar jämt hur våra älgar mår. Han har själv lite djur. En hund, 2 katter, 2 fiskar och en blå kräfta jag glömt namnet på. När han sa att han hade en fisk med armar och klor så skenade min fantasi iväg. För mig eller oss i Sverige är den Australiska naturen exotisk och där borta finns det djur som vi alldrig har sett förut. Så när han sa att han hade en "fish with arms and clows" så dök den här bilden upp i mitt huvud.


Det skulle inte alls förvåna mig om det fanns sådana här djur där nere. När jag tillslut fick se att det var en crayfish, kräfta som var blå, så försökte jag skoja lite med honom om min fantasi. Vet inte om han missförstod mig lite men jag ska skicka den här bilden som visar vad jag tänkte på när han sa, fish with bones and clows.

Kommentarer

Postat av: Vicke

Publicerad 2010-08-09 16:59:24

regnet övergick fort till strålande sol hos mig

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Yvonne Johansson

Jag heter Yvonne johansson. Är sjukpensionär sedan några år tillbaka.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela