Yvonne Johansson

Brrrr kallt idag

Publicerad 2010-12-14 20:21:11 i Allmänt,

Men till torsdag ska det bli mildare och ett ricktigt busväder säger dom. Jag har börjat å virka lite mössor och pannband och jag funderar på att börja virka ett par benvärmare också lite längre fram för dom jag har kanar bara ner hela tiden.
 Jag tänkte jag skulle visa min senaste kreation men på nåt vänster kom inte bilden med mössan fram till min e-mail adress, så jag får väl skicka om bilden.
Har ni förresten kollat upp vad era namn betyder? När jag var ute på stan i Skara, för länge sedan då jag jobbade på Veterinär historiska museet, så gick jag in i bokhandeln på lunshen en dag.  Jag tittade på grattis korten och hittade då ett med mitt namn på. I korten fanns det ett bokmärke i 24 karat gulddoublé, och på baksidan så stod det vad mitt namn betydde. Yvonne betyder "bågskytt med idegransbåge" och är ett fransk feminimform av namnet Yves, som betyder idegran. Jag köpte kortet för jag tyckte det kunde vara kul att ha det. För några dagar sedan så hittade jag det igen, samma dag som jag såg Walt Disneys Robin hood. Nu är det så att mitt andra namn är Marion och när jag var 20 25 år yngre, så kände min gammla klasskompis en kille som hette Robin. Hon tyckte jag och han skulle passa bra ihop, och var nog bara för att jag hette Marion och hans namn var Robin. Det roliga med mitt första namn är ju att det betyder bågskytt med idegransbåge och Robin Hood var ju en hejare på att skjuta med pilbåge, hi hi. Jag vet att min mamma och pappa bråkade om vad jag skulle heta, och om min pappa fått bestämma så hade jag haft Marion som förnam, och om mamma hade fått bestämma så hade jag haft Vicktoria som förnam, och hur det kommer sig att det blev Yvonne, det har jag ingen aning om. Mitt andra namn Marion kan bägge könen heta. John Wayne som ni kanske kommer ihåg från westernfilmerna förr hette igentligen Marion Robert Morrison. Det är ett franskt medeltida diminutiv form av Maria, och Maria betyder "önskat barn, rebellisk och hav av bitterhet.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Yvonne Johansson

Jag heter Yvonne johansson. Är sjukpensionär sedan några år tillbaka.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela