Yvonne Johansson

Busväder på G.

Publicerad 2010-01-26 22:50:00 i Allmänt,

Får se vad för väder vi vaknar upp med imorgon bitti. Det ska ju börja blåsa och komma mer snö. Den här vintern kan vi inte klaga på att det regnar för mycket ialla fall. Svenskar är ju bra på att klaga på vädret. Om det är lagom kallt och det ligger lagom med snö på marken så det inte blir så mörkt, då är det en perfekt vinter. Inte regnigt och fuktigt väder. Det är perfekt i hagarna för hästarna nu när marken är frusen och full med snö. Förra vintern var det bedrövligt att gå där. Jag trampade ur stövlarna en gång när jag fastnade. Det var bara att välja att antingen ramla raklång i leran eller trampa ur stövlarna och doppa fossingarna i den.
 Jag har inte fått ro att skriva i bloggen på några dagar för jag har haft fullt upp med att leta kärra att hämta hö med, igen. Kärran jag brukar låna är fortfarande inte lagad. Det är stressande det här med hö hämtning när man inte mår så bra i ryggen. Jag skulle vilja hämta mycket hö på en gång så jag slapp tänka på att hämta hö på ett tag. Man har ett stort ansvar när man har djur för man kan ju inte låta det stå och svälta för att maten tagit slut. Det är mycket som ska stämma in. Väder, tid för hämtning, ryggont och om jag kan få hjälp med att få upp höet på loftet. Jag tycker om min lilla pålle men när han har gått hädan så kommer jag kunna slappna av och slippa tänka på sådant som jag måste göra fast jag har så ont så ibland så jag hellre skulle vilja stanna hemma och ta det lugnt just då, så att värken inte ska bli värre. Min hovslagare tyckte jag skulle ha honom på lösdrift för ponnys som är lättfödda, eftersom han han är så välldigt lättfödd, men var kan man hitta sådant? Då skulle jag slippa hårt arbete när jag mår som sämst. Hittils har jag haft tur sedan jag flyttade Mallen till det nya stallet. Jag brukar nångång om året bli så dålig att jag inte kan göra nånting och måste då låta nån annan sköta Mallen. I det förra stallet skötte dom som hade stallet höhämtningen, men stallet var inte bra för Mallen. Han är mögelkännslig och om jag haft kvar honom så hade han förmodligen blivit allvarligt sjuk. Kemin i stallet var inte heller bra. Det var obehagligt att vara där pg. av att det bråkades så mycket. Jag får tänka som så att snart är det sommar igen och Mallen far iväg på bete på Kållandsö om allt går bra. Mallen har fått en svullnad på skapet som han haft i ca 2 veckor. Jag tittar efter varje dag om svullnaden gått ner. Det finns inga sår, bara en svag rodnad, och under skinnet känns en lätt platt förhårdnad, stor som ca 2 femkronor ungefär. Hela den sidan på skapet som förhårdnaden sitter på har varit svullet  men den har gått ner lite. Förhårdnaden finns dock kvar under huden som ser annars fin ut, inga sår syns. Jag har sökt på internet för att få någon vägledning om vad det kan vara, och det kan vara allt från hudtömmer, inflammationer och himmel vet vad. Jag avvaktar så länge och så länge han inte ser sjuk ut eller får feber så väntar jag. Om det är en s.k. Sarcoid (hudtumör) och om man tar ett prov från den, så kan hudtumören som kanske inte är en farlig tumör bli irriterad och börja växa och då bli en elaktumör. Sarcoider vill gärna blomma upp där huden är tunn på kroppen. Äldre hästar är kännsligare för sådant (han fyller 19 år till sommaren). Han kan också ha fått en vanligt inflammation med varbildning och med lite tur så läker det ut av sig själv. Det kan vara en Ink också men det är mest yngre hästar som får det och Mallen har alldrig haft en Ink förut. Ju mer man letar efter en förklaring till svullnaden ju mer skenar fantasin iväg.
 

Kommentarer

Postat av: Vicke

Publicerad 2010-01-27 05:26:03

jag hoppas att den blir bra fort nu

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Yvonne Johansson

Jag heter Yvonne johansson. Är sjukpensionär sedan några år tillbaka.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela