Yvonne Johansson

KALLT! KALLT! KALLT!

Publicerad 2010-01-31 11:10:51 i Allmänt,

Varför ska det va så kallt. Det går väl an om man kan stanna inomhus o ta det lungt men det är inte roligt om man har en häst som man måste tuffa sig ut till. Får fylla på k-sprit igen när jag ska tanka idag för bilen var allt bra seg igår. Jag hade tänkt hämta hö idag också men det blidde inte något av det. Bonden skulle åka bort så jag får försöka hämta hö nångång i veckan. Vågar inte riktigt vänta tills nästa helg. Har inte så många balar kvar och tänk om bonden inte är anträffbar igen. Igår när jag åkte hem från stallet så hade det inträffat en olycka eller en avåkning igen på Örslösavägen. Såg alla blinkande ljus på avstånd och tog då vägen genom Råda istället (samma väg jag såg älgarna på). Det har visst inte varit en sådan här vinter sedan 2:a världskriget säger dom och jag börjar undra om det inte är en ny liten is tid pg.
Mallen har inte haft täcke på sig på några dagar. Jag har känt att han tycker det är jobbigt och har börjat klia sig. Han har haft täcke på sig välldigt mycket sedan jag bytt stall och jag är lite rädd att han ska få ohyra i pälsen. Han har en välldigt tjock päls trots det och i sommras hade han pälsen kvar på magen tills midsommar. Han ser ut som en förvuxen shettlandsponny tycker jag och han har blivit fet igen. Det är välldigt mycket energi i höet, för mycket kanske för hans bästa men det är bra för hans hosta. Jag brukar vattna det ordentligt och då försvinner en del av näringen, men nu har jag inte gjort det under hela tiden som det varit kallt. Så nu ser han ut som han gjorde i sommras när han gick på bete. Så fort det blir mildare igen så ska jag börja vattna höet så han kanske hinner gå ner i vikt lite grann innan han åker iväg på betet och förresten, när det är så kallt ute är det bra med lite extra späck. Ska senare i vår bada honom grundligt med något shampo som är bra mot klåda.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Yvonne Johansson

Jag heter Yvonne johansson. Är sjukpensionär sedan några år tillbaka.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela