Yvonne Johansson

Ny istid på G?

Publicerad 2010-01-07 23:21:17 i Allmänt,

Jag läste på löpsedeln i dag att en liten istid kanske var på gång. Jag vet inte ricktigt vad jag ska tro men vädret har dom senaste 15 åren enligt mitt tycke varit lite mer extremare mot vad vädret var tidigare i mitt liv. Över hela världen verkar vädret bli extremera i sitt beteende. Jag läste senare artikeln om den lilla istiden på aftonbladets hemsida och fick också reda på att vädret kunde ändra på sig pg av solens solfläckar och månens dragnings kraft mm. Så det är inte bara människans nedsmutsning som spelar in. Så länge jorden har funnits och så länge jorden finns så kommer väder och kontinenter att ändra på sig. Det är bara att se tillbaka på jordens historia. Människan har levt på jorden en välldig kort tid imot vad andra djurarter har levt på vår moder jord. Dinosaurierna har levt längst och några av dom finns fortfarande kvar. Dom överlevde dom svåra klimatförändringarna som skedde efter att en stor astroid krashade in i jordens skorpa. Ni har nog läst om det, men nu är en ny asteorid på väg rakt mot jorden som är ca 300 meter i diameter i omkrets. Hoppas jag skrev rätt nu. Ni kan söka på Google om asteoriden. Jorden har annars varit rätt förskonad ifrån aesteroidnedfall, men se på vår stackars måne hur ärrad den är. Jag har läst nånstans att det är tack vare vår måne som vi är förskonade ifrån stenbunglingarna som far runt därute men förr eller senare så dimper det ner någon liten sten på jorden. Oftast brinner dom upp i jordens atmosfär, men större stenar klarar resan och gör en krater nånstans om den inte hamnar i nå´t hav.
Ingenting i vår värld är bestående, allting är i förändring. Kontinener flyttar på sig, vulkaner får utbrott och klimatet skiftar. Förr eller senare så dimper det säkert ner en ny jättestor aesteorid ner också som får nästan allt liv på jorden att försvinna igen. Ursäkta mig idag. jag har en slags domedags känsla över mig. Dom visade på nyheterna förut hur vädret var i övriga världen. Förresten gick bilen bra idag men jag körde i diket med skottkärran när jag skulle ut till gödselstacken, för snön som nyss kommit hade skymt den lilla bron över diket till gödselhögen. Bron var visst smalare än jag trodde. Jag landade mjuk men blev lite skraj när jag trodde jag skulle försvinna under all snö. Diket var rätt djup, djupare än jag trodde. När jag åkte hem igen så hade en bil kanat ner i diket stax efter rondellen mot Örslösa. Det är inget roligt att köra bil vintertid. Det är som att spela roulette nästan tycker jag ibland.

Kommentarer

Postat av: Vicke

Publicerad 2010-01-08 07:56:59

någon ny istid tror jag inte att det blir, men vi kommer att utplåna jorden om vi inte tar hand om den bättre

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Yvonne Johansson

Jag heter Yvonne johansson. Är sjukpensionär sedan några år tillbaka.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela