Yvonne Johansson

Pingvinväder.

Publicerad 2010-01-05 18:53:18 i Allmänt,

Fy, det är ricktigt pingvin väder ute. Har varit och hämtat hö idag med hjälp av lillbrorsan. Skulle ha hämtat det i söndags men bonden fick förhinder. Jag fick låna pickupen denna gången för hästkärran jag brukar låna håller på att lagas upp inför ombesiktningen så jag får snart hämta mer i slutet på månaden, hoppas bara det inte är så kallt nästa gång. Vattnet i stallet har frusit till vattenkopparna och jag är rädd för att det berodde på att vi hade öppet luckan upp till höloftet ett tag. Vi försökte inte ha öppet stalldörrarna för länge när vi snabbt bar in en hög höbalar, så vi hade några att bära upp när ytterdörrarna var stängda. Men jag märkte att det drog kall luft från loftet och ner i stallet medan vi höll på. När jag sedan skulle skrapa ner vatten i brunnen i spolspiltan så hade vattenskrapan frusit fast i väggen så färg lossnade. Vattnet i spolspiltan funkade i alla fall. Hoppas vatten kopparna tinar upp senare när hästarna står inne i natt. Vi har även fått instruktioner att ha stall fläckten på 1:an och inte på 2:an som vi brukar ha när hästarna står inne. 2:ans läge gör att luften cirkulerar mera men samtidigt blir luften kallare då. 14 minus var det ute vid stallet. Hemmavid i stan vet jag inte ricktigt eftersom jag fortfarande har min temp kvar vid fönstret på balkongen som nu är inglasad sedan 2 år. 6 minus är det där men det är säkert det dubbla utanför.
Hoppas att ni alla har haft ett skönt nyårsfirande i alla fall. Här har det varit lungt. Håller mig helst inomhus i kylan. Har haft mer ont än vanligt i min gamla ryggmuskel, men nu känns det bättre efter att varje dag ducha hett där jag har ont och massera mig noga. Mina muskler mår inte bra i sådant här väder. Jag känner av varenda muskelknut jag har.

Kommentarer

Postat av: Vicke

Publicerad 2010-01-06 05:50:09

ja, nu biter kylan i våra kinder i hela landet tror jag, hoppas att hästarna har det bra i stallet

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Yvonne Johansson

Jag heter Yvonne johansson. Är sjukpensionär sedan några år tillbaka.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela