Yvonne Johansson

Naven

Publicerad 2010-06-26 00:47:49 i Allmänt,

Tog en tur ut till Mallen idag och sedan söndagsåkte jag lite. Det är ju midsommar så jag unnade mig en liten åktur. Ute på Kållandsö så finns det en fyr som är enligt vad jag läst Vänerns äldsta fyr. Den heter Navens fyr och ligger på en liten ö vid Naven. Jag åkte inte ut till ön för det gick inte någon båt just då. Det går annars båtturer runt Kållands skärgård och som går förbi Läcköslott, spiken och Navens fyr. Det finns både korta och längre turer och på den längre så bjuds det på mat. Spiken heter ett lite större fiskeläge där dom som lever på fisket har rökerier och salustånd. På sommrarna är det full rulle där och det vimlar med turister. Dom säljer även färdiga fiskrätter och glass och det finns en mindre båthamn för uthyrning. Obs! Det finns även 2 andra matställen för den som inte äter fisk.

Nytaget kort på Mallen som njuter av att bara vara häst. En ricktig fetknopp har han blivit.

Här är en bild på Läckösott som jag tog 2006.

Någosntans över trädtopparna ska Navens fyr sticka upp. Tänk om jag haft en ricktig kamera som jag kunde zooma med. Jag kan zooma med mobilkameran också men bilden blir välldigt suddig då. I verkligheten så syntes Navens fyrs torn rätt bra och man såg båtar och människor på stranden därborta. Allting blir så pyttesmått på bilden.

Här är en bild åt andra hållet vid Naven. Jag står vid bryggan där man går på båten, förmodar jag. Enligt skyltarna så skulle det vara det, men båten låg förtöjd längre bort vid en privat brygga invid ett hus. Den hade nog tagit ledigt idag. Synd att det inte syntes men vattnet skimrade riktigt tropiskt grönt och det såg välldigt västkustlikt ut.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Yvonne Johansson

Jag heter Yvonne johansson. Är sjukpensionär sedan några år tillbaka.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela