Yvonne Johansson

Nybadad Burre

Publicerad 2010-06-04 23:09:44 i Allmänt,

Den förra ägaren gav Burre ett välldigt passande namn tycker jag. Han är ett virvelmarsvin och hårena ligger åt olika håll på honom, och han blir välldigt burrig när jag badat honom. Vattnet skall vara välldigt varmt när han ska bada har jag upptäckt, för minsta lilla kallt vatten eller champo som hamnar på honom får honom att sprattla i panik. Men om det är ricktigt varmt så blir han ko-lungn och flyter ut med benen och låter sig champoneras i godan ro.


Jag har tvättat fönstren i rummet och bytt tätningslista runt ett av fönstren också, och så ska en fräsh gardin hängas upp. Jag mår fortare tjuvtjockt i huvudet så jag tar det lugnt. Var sak får ta sin tid. Jag har för mig att jag tidigare skrivit i bloggen att jag hör ett pulserande och svichande ljud hela tiden i öronen. Jag har haft det oljudet i många år och haft yrsel. Det är då jag brukar säga att jag mår tjuvtjockt. Jag träffade någon på facebook som har haft något som heter Fönstertak syndrom. Det vill säga att man hör olika kroppsljud hela tiden som tex hjärtslag, knarrande från ögonen när man rör på dom eller dunkande ljud från fötterna när man går osv. Man har även yrsel och mår illa ibland om det är ricktigt illa. Det har med tjockleken på öronväggen att göra. Om den är välldigt tunn kan man höra vissa kroppsljud. Man kan göra en operation då, så väggen blir tjockare. Den här tjejen som jag kom i kontakt med mådde jättedåligt och var välldigt känslig för oljud så hon kunde inte ens gå i affärer eller höra barnskrik. Jag har inte tänkt på det förut för jag har trott att man ska höra vissa saker från kroppen, som tex. när jag vrider på nacken så knakar det i öronen, eller när jag kammar eller kliar hårbotten så prasslar det. Det har jag hört sedan jag var liten samt att jag då och då haft tinnitus. Det här svishande ljudet har kommit senare men jag har väl hört det halva livet, och det är jätte jobbigt ibland. Det är som lugnast på morgonen när jag vaknat, men så fort jag börjar röra på mig så ökar ljudet. Jag har förstått att det är min egen puls jag hör för det har exakt samma rytmiska ljud som en puls ska ha. Den här tjejen opererade sig så nu hör hon inte sin egen kropp längre. Hon berättade att förr så hamnade sådana här människor på psyket för att dom hörde ljud som dom inte kunde klara av. Hon tyckte jag skulle uppsöka en örondoktor och inte en allmänläkare. Öronläkare har mer information om det här syndromet och kan mer om det. Jag skrev tillbaka att jag längre fram skulle kolla upp varför jag hör det här oljudet, när jag tagit mod till mig. Det skulle faktiskt vara välldigt skönt att bli av med oljudet och speciellt bli av med snurrigheten så man slapp må tjuvtjockt. Jag gick till en optiker för ca 17 år sedan för att vara exakt. Jag mådde skit och var snurrig i huvudet som skam. Jag trodde det var fel på min syn men när han kollade upp synen blev han ricktigt förnärmad. Det var inget fel på min syn sa han men jag var osynligt skelögd. Ena ögat orkade inte fokusera så jag fick börja träna ögonmusklerna med att stirra på en penna fram och tillbaka. När jag berättade det här för tjejen med Takfönstersyndromet så skrev hon att syndromet påverkar ögonen och balanssinnet också.

Kommentarer

Postat av: AK Larsen

Publicerad 2010-10-18 22:34:41

Hej råkade hitta dej när jag sökte på takfönster-syndrom. Har du fått nån diagnos? Har haft diagnos sen förra året, och vi har en grupp på Facebook, kom gärna där och skriv om hur du har det!

http://www.facebook.com/group.php?gid=138588709503533

Hälsn AnnK Larsen.

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Yvonne Johansson

Jag heter Yvonne johansson. Är sjukpensionär sedan några år tillbaka.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela