Yvonne Johansson

Träffade en trevlig gammal dam idag

Publicerad 2010-06-13 16:27:19 i Allmänt,

Som påminde om min gamla mormor välldigt mycket. Jag såg henne redan vid värmeverket när jag var på väg ut mot fyren för att kasta lite med haspelspöt. Jag undrade när jag såg henne vad hon gjorde där, för hennes gångstil sa mig att hon var gammal och stel. När jag senare stod ute vid fyren och kastat en stund så såg jag henne komma knagglandes ut mot mig. Jag slängde en blick över stan där himlen var full med mörka moln, och jag undrade om hon sett att regn var på väg. När hon stapplade förbi mig på ostadiga ben så frågade hon om jag fått någon fisk och jag svarade tillbaks att jag brukar inte få nåt. Hon vandrade vidare ut mot fyren och min fanstasi började skena. Tänk om om hon var på väg att hoppa i skön, tänkte jag. Hon såg välldigt skröpplig och gammal ut och jag började undra vad i allsin dar en sådan gammal dam gjorde därute alldeles själv, som gick så knaggligt och sakta. Jag stod en stund till och kastade samtidigt som jag oroligt slängde blickar ut mot fyren för att se vad hon gjorde. Till slut kom hon ialla fall tillbaka och hon började prata om att hennes man och hon brukade också fiska förr och hon berättade hur dom gjorde osv. Hon var välldigt pratglad men hon pratade tyst och hest så jag fick verkligen anstränga mig för att höra vad hon sa, och det var verkligen mycket hon pratade om, och hon hoppade mellan olika ämnen hela tiden så jag blev lite orolig över om hon ricktigt var ok. Hon gick till slut vidare mot land igen och jag packade snabbt ihop mina grejor och gick efter, för jag visste att regnet snart skulle ösa ner. Jag hann i kapp damen och sa att hon fick skynda sig hem om hon inte skulle bli våt. Samtidigt tänkte jag att jag skulle fråga om hon ville ha skjuts hem. Hon sa att det inte var någon fara men hon verkade inte ricktigt veta vilken väg hon skulle gå för att komma hem igen. Jag tittade ängsligt mot henne samtidigt som jag öppnade kofferten på bilen och hon utropade, är det din bil? Kan jag få skjuts hem? He! Jag tänkte precis fråga om du ville ha skjuts hem sa jag. Jag hjälpte henne in i bilen och och när vi var på väg därifrån så började hon prata om ditt o datt igen. Hon berättade om allt men jag tyckte en historia var specell rolig. Hon sade att hon hennes man en gång köpte en båt nere i Filsbäck för länge sedan. Men hennes man ville alldrig använda flytväst när han var ute på sjön. Då blev hon så arg så hon sålde båten sa hon. Hi Hi jag undrar vad hennes man sa om det. Hon berättade också att hon haft en hjärnblödning i lilla hjärnan. Det var nog kanske därför som hon pratade som hon gjorde tänkte jag då. 
 Hon bodde på Nonnensväg sa hon och jag bad henne tala om hur jag skulle köra för jag har noll koll på alla stans gatnamn och var dom ligger, så taxichafför lär jag alldrig bli. Jag fick köra över Lidan och sedan hela Esplandaden ut och över järnvägen. Nonnensväg låg sedan nästa gata till höger. Himmel! hade den här gamla damen gått så långt. Jag undrar hur lång tid det skulle ha tagit för henne att gå hem och i regnet också som nu strilade ner. Hon skulle ha blivit dyblöt och kanske blivit sjuk på kuppen. Jag släppte av henne där hon sa att jag kunde stanna och jag vinkade adjö. Det är först nu jag kommer ihåg att jag inte vet vad hon heter. Men inombords känns det skönt över att ha hjälpt en gammal dam hem i det här vädret, men jag är förvånad över hur långt hon gått och att hon sedan skulle gå hem lika långt. Hoppas att hon är ok nu och att nu i denna stund sitter och äter av sin sockerkaka som hon pratade om att hon gjort.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Yvonne Johansson

Jag heter Yvonne johansson. Är sjukpensionär sedan några år tillbaka.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela