Yvonne Johansson

Mallen har Ödem

Publicerad 2010-03-08 20:35:53 i Allmänt,

Svullnaderna som Mallen har på skapet och magen kallas för Ödem, fick jag reda på idag. Dom är västkefyllda och bildas pg. av dålig cirkulation. Jag har alldrig haft en häst förut som fått sådant men Mallen är ju inte purung längre och då blir cirkulationen sämre i kroppen och om hästen rör på sig mindre pg. av vissa omständigheter så bildas det Ödem i vävnaderna (vätskeansamling). Ödemen försvinner med tiden när hästen börjar röra på sig igen. Det har ju varit en ricktig varga vinter med mycket snö och kyla, och så kan jag ju inte rida så mycket. I höstas red jag 5 ggr. tror jag och det var små korta turer. Och så en gång för några veckor sedan då Milles ägare hjälpte mig sätta i och ur broddarna i skorna. Jag blev välldigt stel och fick värk efteråt och tänkte att det hade nog varit bäst att låta bli. Det var alldeles för kallt för min kropp att utöva sådana aktiviter. Om jag rider så rider jag kort men intensivt så jag slipper sitta ner och skritta mycket. Jag står hellre upp i fältsits så jag slipper ha kontakt med sätet alltför mycket.
 Jag brukar släppa ut honom i paddocken och låta honom springa runt ordentligt några ggr i veckan eller så tar jag ut honom på promenader. På hösten letar vi svamp ihop. Det var ialla fall skönt att höra att det inte var något farligt han hade. Usch det finns inget värre att gå och tro en massa saker när man inte vet vad det är.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Yvonne Johansson

Jag heter Yvonne johansson. Är sjukpensionär sedan några år tillbaka.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela