Yvonne Johansson

Mitt närminne är inte det bästa

Publicerad 2010-03-06 00:16:25 i Allmänt,

Ska snart gå och lägga mig men tänkte först skriva lite i bloggen. Ikväll råkade jag borsta tänderna två gånger om. Det är väl bra för tänderna men man börjar undra hur det står till med minnet. En hästägare i stallet ska ta ut en distriktsveterinär på måndag och kolla upp om Tabasco har vargtänder i munnet, i så fall ryker dom (tas bort menar jag). Tänkte då kolla om han kan ta en koll på Mallens svullnader. Jag tyckte idag att jag kunde ana en 3:e bula under huden på magen på honom. Lindquist heter veterinären och han är duktig på häst. Igentligen är han pensionerad distriktsveterinär men tydligen hoppar han in ibland när hjälp behövs. Vi har haft kontakt med varandra mycket förr när jag jobbade på veterinärhistoriska museet i Skara, och han har även hjälpt mig triangelmärka Mallen 2006. När det dyker upp svullnad på svullnad under huden på Mallen på så kort tid, då blir man orolig, så det ska bli skönt och få lite råd. Mallen fyller 19 år till sommaren så man får väl också inse att han börjar bli gammal, fast han springer och busar som en fölunge i hagen fortfarande. Äldre hästar får förr eller senare melanomer. En del kan leva med dom utan problem så länge dom inte börjar växa för mycket och föröka sig. Då får man operera bort dom, men sedan beror det på vad för sort melanom det är. Hästar är inte så känsliga för tumörer som människor har jag läst, men det verkar som om det också blir allt vanligare att även hästar får cancer. På hundar och katter har det ökat välldigt dom senaste åren.

Kommentarer

Postat av: Vicke

Publicerad 2010-03-06 06:09:07

då får vi hoppas på ett bra svar av veterinären

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Yvonne Johansson

Jag heter Yvonne johansson. Är sjukpensionär sedan några år tillbaka.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela