Yvonne Johansson

Jogg (trav) & lope (galopp)

Publicerad 2010-05-09 00:13:27 i Allmänt,

Här visar jag en film om hur man rider galopp och trav i western stil. Som ni märker ska det gå så sakta och lugnt till som möjligt och hästen bär huvudet välldigt lågt. När man rider på detta sättet så hamnar väldigt mycket av hästens vikt på framdelen och belastar den. När jag har ridit Mallen har jag försökt rida mer samlat och med huvudet högre. Jag har försökt att inte belasta hans framdel alltför mycket i onödan när jag ridit pg. av skadan han har i bröstet och bogen. En häst belastar normalt utan ryttare på ca 60-65 % av sin vikt på framdelen. Det är väl olika till häst till häst beroende på hur dom ser ut. Sedan när en ryttare kommer på så blir säkert belastningen ännu mera. Jag tror att om hästens finge bestämma så skulle nog den helst slippa bära huvudet så lågt och springa lite fortare. Man brukar inte se hästar jogga eller gå i lope i hagarna. När man rider så här är det för att ryttaren ska ha det så bekvämt som möjligt och slippa skumpa runt för mycket i sadeln.
Obs! Idag har jag inte ricktigt känt mig ricktigt kry. vet inte om jag hade lite feber tidigare under dagen men det känns lite förskylt i halsen och huvudet. Igår så stod jag bakom en dam i kassan i affären, och hon både lät och såg välldigt förkyld ut.  
 Tack föresten Vicke för informationen jag fick av dig idag, om hur man gör blixtrar. Min regnanimation verkar vara poppis. Ska gå in en dag i Gimp och sätta lite blixtrar själv på regnanimation jag gjorde för några dagar sedan. Jag undrar om man kan få blixten att slå ner i båten så den brinner upp? Nä nu var jag stygg. Jag såg på Monty Pytons flygande cirkus tidigare ikväll, och jag blev nog lite påverkad av deras tokerier.

Kommentarer

Postat av: Vicke

Publicerad 2010-05-09 06:58:49

jag hoppas att du får bättre väder en det är hos mig, det står som spön i backen

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Yvonne Johansson

Jag heter Yvonne johansson. Är sjukpensionär sedan några år tillbaka.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela