Yvonne Johansson

Dom säger

Publicerad 2010-11-12 20:58:40 i Allmänt,

Att när domherrarna kommit fram så blir det en riktig kall vinter. Även när det är mycket rönnbär så brukar det bli ricktigt kallt, men i år har inte träden utanför mitt fönster burit så mycket bär. Däremot när jag tog en tur över kullen i går så möttes jag av ett gäng domherrar med illröda magar och svarta ryggar. Det var mer snö däruppe också, men idag har det mesta av snön smält bort när regnet strilat.
Jag har lagt undan scrapboken för ett tag för det blev lite för jobbigt emellanåt, men istället har jag börjat teckna på ett porträtt på Mallen. Jag håller mig i alla fall till en bild. Det kommer ta ett tag innan teckningen blir färdig för jag sitter lite i taget. Det är så lätt att stirra sig blind, men om man går ifrån ett tag och sedan går tillbaka så upptäcker man nya streck och skuggor som man missat eller att nånting tex har blivit lite fel. Jag har också fått lite värk i höger arm. Axel och armbåge, men det brukar jag lätt få vid den här årstiden om jag sitter för mycket och klickar med musen eller ritar. Min högra armbåge brukar ömma och bli lite svullen ibland, beroende på att en häst som hette Carmencita sparkat sönder den när jag var i 13 årsåldern. Inte helt som tur var, men det blev en spricka och en flis som lossnade, sedan har det även blivit broskbildning i leden så jag kan inte sträcka ut armen helt eller föra handen/fingrarna upp till axeln för det tar i imot i armbågen. När jag vrider undre armen så läter det som en pepparkvarn i armbågsleden.

Här är jag och Maja hemma hos Maja på truveholm i truve. Jag sitter på Mishou och Maja på Prille. Bägge två hästarna var hennes. Jag är i 12 årsåldern bilden. Mishou som jag sitter på var en Welsh ponny och han kunde verkligen göra livet surt för mig ibland på ridturerna. När han inte var på humör så gick han verkligen in för att bocka av mig eller sticka. Fast oftast var han snäll, hi hi. Men under en ridtur så fasiken så slår jag vad om att dom bägge pållarna gjort upp sinsemellan. I början på ridturen så red jag Mishou men han började bråka och rusade in i en dunge björkar där han bockande försökte få av mig. Då bytte jag och Maja hästar men när vi skulle galoppera på vägen hem så stack Prille. Han fick fnatt totalt. Jag åkte i alla fall inte av dom under den turen, men det hände att jag gjorde det på Mishou när han bråkade.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Yvonne Johansson

Jag heter Yvonne johansson. Är sjukpensionär sedan några år tillbaka.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela