Yvonne Johansson

Teckningstävling i Lidköping

Publicerad 2010-11-07 18:01:15 i Allmänt,

Det är en teckningstävling i Lidköping. Man ska rita något Lidköpingsmotiv, något grafiskt enkelt som ska lämnas in till NLT ( Nya Lidköpingstidningen) senast 7 Januari. En jury kommer välja ut 100 motiv som sedan ska översättas till keramikplattor som ska pryda stenportsgatan. Varje platta kommer bli unik då de görs förhand i Lidköpings porslinsfabrik. Jag tänkte vara med, jag har bara några frågor jag skickat iväg så jag vet att jag ritar eller målar rätt. Jag har idag inhandlat ett bordstativ för 19 kr, som ska underlätta för mig att rita bättre, och jag har redan invigt den. Klottrade lite snabbt ihop en häst i blyerts. När jag var liten ritade jag bara hästar, så i skolan fick jag öknamnet hästen, och ett tag blev jag också kallad för trollet, eftersom jag flätade håret varje kväll när jag lade mig så håret blev burrigt och välldigt stort när jag flätade ur det på morgonen. Jag kom på att bordstativet kommer att göra det lättare för mig att göra animationer. Nu behöver jag inte stå mot fönster rutan längre. Jag ska bara skaffa en glas skiva som jag ställer på stativet. Sedan sätter jag bara en lampa bakom stativet och glasskivan, så kommer jag kunna rita av den understa bilden hur lätt som helst sedan. Bra va?


Ni som har varit inne på min blogg tidigare har kanske märkt att jag brukar rita hästar som är vända åt vänster. Jag kan rita åt andra hållet också, men jag har nog lite lättare åt vänster kanske. Har inte tänkt på det förut. Det har väl med att göra att jag är högerhänt. I skolan när jag hoppade höjdhopp så sprang jag alltid åt vänster och hoppade åt höger. Alla har vi en sida som vi har lättare och en som är svårare att använda. När jag har ridit så har jag märkt att Mallen haft lättare att springa i höger volt medans han har haft svårare i vänster volt. Då jag har haft svårt att rida åt höger och lättare åt vänster så har vi kompenserat varann rätt bra.
Idag tog jag en sväng neråt östra hamnen i Lidköping och stannade upp när jag såg utöver Kinneviken. Hå va jag önska att jag hade en digitalkamera då. Det har varit en kall dag och det syntes på himlen. Det var så vackert så jag kunde inte låta bli att ta några bilder över Kinneviken.
 Långt där borta i horisonten så är det Kinnekulle berget som reser sig. Visst är det vackert.
 Jag tog ett kort åt andra hållet i viken också. Någonstans till höger långt bort i horisonten så ska Läcköslott finnas.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Yvonne Johansson

Jag heter Yvonne johansson. Är sjukpensionär sedan några år tillbaka.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela