Yvonne Johansson

Maränger

Publicerad 2011-02-28 19:18:49 i Allmänt,

Igår kväll så gjorde jag maränger för första gången, och det blev lyckat trots att jag slängde in 2 blåtar på en gång i ugnen. Marängsatsen blev rätt så stor fast det stod i receptet att det skulle vara till en plåt. Det blir väl så när man gör en sak för första gången. Äggen var rätt så stora också så det kan bero på det. Om ni vill prova själva så här kommer receptet.
1 dl äggvita (ca 3 st ägg)
ett par droppar äggvita (det räcker med 2)
2 dl socker
Äggvitan ska vara rumsvarm så låt äggen ligga framme ett tag först. tillsätt ättikan eller en knivsudd citronsyra. Det gör att marängen lättare stiger och blir porös vid vispningen. Vispa äggvitan vit och styv så när du vänder upp och ner på bunken så ska skummet inte rinna ur. (Använd fettfria redskap.
Tillsätt sockret, lite i taget, under fortsatt vispning tills smeten är blank och styv.
Fyll marängmassan i en kraftig spritspåse (jag använde en spritsspruta) försedd med en krusig eller rund sprits. Fyll inte på för mycket eftersom smeten gärna rinner ut bakvägen.
Spritsa ut marängen på bakplåtspapper i önskade former. Sätt in marängerna i 150 graders ugnsvärme och sänk genast temperaturen till 100 grader.
Grädda marängerna tills dom känns torra och släpper från bakplåtspapperet, ca 1 timme. Låt dom gärna stå kvar att efter torka i den avstängda ugnen med luckan på glänt.
Förvara dom torrt.
Idag efter att jag varit och hämtat hö och sågspån till Burre så tog jag en sväng förbi Netto och inhandlade mörk blockchocklad. Och nu är även marängerna doppade i chocklad.
Jag vet inte senast som jag åt maränger. Kanske var jag i tonåren. Men det får inte bli en vana att äte maränger nu. Jag blev ricktigt hög i går kväll och jag trodde nästan inte jag skulle klara av att somna.


Kommentarer

Postat av: Vicke

Publicerad 2011-03-01 06:05:32

vad goda dom ser ut att vara, ha en fin dag nu

Postat av: Susann

Publicerad 2011-03-01 13:50:51

mums säger jag bara.

Maränger är ju bara såååå gott.

Ha en fin dag :)

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Yvonne Johansson

Jag heter Yvonne johansson. Är sjukpensionär sedan några år tillbaka.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela