Yvonne Johansson

Mormors goda chocklad muffins

Publicerad 2011-02-26 21:58:45 i Allmänt,

Fast med utan mandel och garnering. Blev sötsugen på Lördagskvällen och började leta bland recepten. Hittade ett häfte där det stod Allers stora bakbok med de bästa recepten. Min mormor tyckte om att läsa Allers vecko tidning, och hon samlade recept i ett häfte till mig från Allers. Varje gång jag försöker göra socker kaka eller muffins så blir det ungspannkaka av det. Vet inte om det beror på att jag använder sötningsmedel istället eller om bakpulvret har blivit för gammalt. Nu hitta jag ett recept som det inte fanns något bakpulver i, och nu hade jag ricktigt socker hemma också, så jag tänkte att det här receptet kanske jag lyckas med. Jag hade bara ingen hackad mandel eller valnötter hemma. Jag tyckte faktiskt det blev bra ändå, men man får tänka sig att en halv valnöt ska finnas nertryckt i mítten på kakan. Jag skrev ner receptet här om någon annan vill prova på. Dom var ricktigt goda och smakade som kladdkaka.
Mormors goda chocklad muffins heter dom faktiskt.
2 ägg
3 dl socker
1/2 dl kakao
1 tsk vanillinsocker
1 krm salt
100 smält smör eller margarin
1 dl vetemjöl
1 1/2 dl hackad mandel
Garnering valnötkärnor
Gör så här:
1. Blanda ägg, socker, kakao, vanillinsocker och salt och rör detta i några minuter. (Står inget om att det ska elvispas men jag gjorde det).
2. Tillsätt det smälta smöret, vetemjölet och mandeln och rör om.
3. Fördela smeten i foliefomar och grädda kakorna 175 i 15 -20 minuter. (Jag hade inga folieformar utan vanliga bullformar. Men till nästa gång ska jag ha både folieformar, mandel och valnötter med). Grädda tills ytan på kakorna spricker och de ska vara lite kletiga inuti. Garnera med en halv valnötkärna.
Kakorna var lite mer spruckna på bilden som var med till receptet, men jag vet inte om det berodde på att det var en valnöt nertryckt i mitten.
Här kommer min egen bild.


Obs! Jag har installerat Google Chrome på datorn och jag tycker att det faktiskt går fortare, men det är lite nya saker som jag inte är van vid än. Texten i bloggen har blivit lite "suddigare" eller "risigare" men det är väl en vanesak. Däremot när jag är inne på facebook och ska spela mina spel så är det fortfarande segt. Jag har märkt att ju längre jag håller på med ett spel, typ byggspel så det blir mer och mer innehåll och grafik i det. Så blir det bara segare och segare. En dag så krånglade det utan att jag var inne i ett spel. Och en annan dag gick det inte att ens gå in på spelen, och det var likadant för flera av mina facebook vänner, medans för vissa krånglar det inte alls. Jag har hört att många klagar på facebook pg. av alla spel som gör facebook trögt. Alla har ju inte samma prestanda på sina dagtorer så det är kanske därför.

Kommentarer

Postat av: Vicke

Publicerad 2011-02-27 07:42:25

maila över ett smakprov till mig

Postat av: Susann

Publicerad 2011-02-27 10:34:13

mums. detta skall testas, för mums va goda dom såg ut :)

Önskar dig en toppendag .

Kram

Postat av: Vicke

Publicerad 2011-02-27 13:34:58

Svar: Dina bokmärken försvinner inte om du gör det

ps, jag hittar inte din sida på facebook

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Yvonne Johansson

Jag heter Yvonne johansson. Är sjukpensionär sedan några år tillbaka.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela